Neděle, Listopad 19

Xavian: Tam, kde se zvuku vdechuje život

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Podnikli jsme cestu do pražské Hostivice, kde sídlí jeden takový malý český unikát. Tím je firma Xavian, která je vlastně takovou poctivou manufakturou na kvalitní reprosoustavy.

Společností nás provedl sám zakladatel a dle jeho vlastních žertovných slov „bůh“ – Roberto Barletta. O jeho životním příběhu, příběhu Xavianu, jeho významu a budoucích plánech společnosti se dozvíte v našem kompletním video rozhovoru níže. Nejprve si ale pojďme společně projít jednotlivá stádia výroby a poodhalit si některá z tajemství Xavianu, která ho dělají tím, čím je.

Smyslem tohoto článku je ukázat spíše technickou stránku a know-how výroby reproduktorů Xavian. Ukážeme si, že to není jen o nákupu komponent a pouze „splácání dohromady“.

Není to jen o vkládání reproduktorů do dřevěných beden. Je za tím tolik práce, že se nebojím tento proces označit za alchymii.

Vývoj

Čekali byste složité nákresy a simulace v počítačových programech? Zde jde společnost svým způsobem opět proti proudu. Podle Roberta totiž mysl tvoří hmotu, a tak jakmile přijde čas a on nebo některý z jeho kolegů dostanou nějaký nápad, jdou to jednoduše postavit. Po vyladění samotného vzhledu reprobedny přichází čas na zvuk samotný.

Zde je nutné mít již předem definované, do jaké kategorie bude daný model spadat a dle toho vybrat odpovídající komponenty. Například pasivní elektroniku s výhybkami pro účinné rozdělení správných tónin do správných pásem má každý model navrženou na míru.

Když je vše vymyšlené, prototyp se dostaví. Proběhne nespočet měření a ladění, ale i kdyby tyto syntetické testy proběhly v pořádku, prim hraje také poslechová zkouška. Pokud neuspěje, prototyp se jde stavět od píky. Dle Roberta se většinou postaví někde kolem šesti až sedmi prototypů a nastaly i situace, kdy museli nechat výrobce reproduktorů na zakázku upravit parametry.

Dřevo a jeho úprava

Životní cesta reprobedny, ať už se jedná o prototyp či již hotový model, začíná výběrem vhodného dřeva. Jak jsem si ale mylně myslel, dřevo sice má vliv na finální podobu zvuku, ale netrénované ucho prakticky nepozná rozdíl. Je to také díky tomu, že celý vnitřek reprobedny se při osazování reprobeden vystele speciální látkou s dobrými akustickými vlastnostmi. Ta se vyrábí z recyklovaného oblečení a nedává takový prostor samotnému dřevu nějak výrazně ovlivnit podání výsledného zvuku.

Prakticky se využívá tří základních typů dřeva – světlého javoru, tmavého ořechu a tzv. MDF desek. Zajímavostí je, že nejen dřevo si Xavian importuje z Robertovy rodné Itálie. Ořech je pro italy to samé, jako pro čechy lípa. Možná se právě snažíte vyhledat, co je to vlastně MDF deska.

Je to vlastně směs pilin převážně z jehličnatých stromů, která je lepena a lisována do desek. Ty mají v tomto odvětví skvělé vlastnosti. Jsou líbivé, živé a především se s nimi skvěle pracuje. Jednoduše se opracovávají, lepí a bez problémů snesou také vrtání. Dřevo poté putuje do interně nazývané „strojovny“, což je vlastně malá truhlářská dílna v suterénu budovy. Zde se dřevo řeže a lepí.

Další zastávkou budoucí reprobedny je dílna, kde se zajistí zabroušení a kompletace celé reprobedny včetně nutného lepení. Taková bedýnka zde počká na úplné zaschnutí lepidla. Poté je připravena na další část své životní cesty, kterou je lakýrna. Zde se reproduktor umístí na speciální otočný držák, který umožní rovnoměrné a celoplošné nalakování reprobedny. Následně je samozřejmě bedýnka na nutnou dobu schnutí uložena do speciální místnosti.

Osazení reprobeden

To se společně s návrhy a pájením vlastních výhybek děje v jedné velké dílně. Sem doputují již hotové reprobedny připravené k osazení akustickou látkou, samotnými reproduktory a výhybkami. Kvalitní reproduktor schopný reprodukovat veškeré detaily pro plný zážitek z nahrávek koncertů je samozřejmostí. Xavian si je nechává vyrábět u renomovaného výrobce v Itálii na míru svým potřebám.

Roberto tedy může mluvit do návrhu a deklarovat, jaké vlastnosti u daného modelu bude chtít, ale vlastní výroba reproduktorů zde v Česku by byla velmi náročná a nákladná, i vzhledem k tomu, že se zde nespěchá a hon za kvantitou je přesný opak politiky fungování společnosti.

Přestože tedy Xavian tvoří bedna z kvalitního dřeva, jejíž tvar a velikost hrají obrovskou roli, a samozřejmě kvalitní reproduktor na míru dané bedničce, snad nejklíčovější částí je tzv. výhybka. Ta se, jednoduše řečeno, stará o správné rozdělení  signálu přivedeného ze zesilovače do reproduktorů daných pásem. A zde se odehrává největší alchymie, na kterou byl zpočátku Roberto úplně sám.

Na plošném spoji můžeme vidět různé cívky, kondenzátory a jiné elektronické součástky, které dávají u každého modelu reproduktorů Xavian smysl. Roli zde totiž hraje naprosto vše. Důležitý je správný návrh plošného spoje a výběr odpovídajících součástek, které se u všech modelů ručně pájí. Zde prototypy prochází rozsáhlými testy s různými součástkami. Až ve chvíli, kdy jsou uši Robertova týmu uspokojena, může se přejít k výrobě.

Vyslechl jsem si informačně vyčerpávající a důkladné vysvětlení, proč jsou dané součástky tam, kde jsou. Nejde o to vytvořit co nejmenší plošný spoj, jde o to vytvořit co nejefektivnější a nejkvalitnější plošný spoj, který bude náležitě výstupně zkontrolován. Například rušení cívek, které se nachází na plošných spojích, všimněte si – dál od sebe a v jiných směrech pro minimální rušení, by způsobilo, že z koncertu se spoustami kytar uslyšíte ve finále jen změť jakýchsi nepřesných tónů.

Při nekvalitním vinutí cívky se například při vyšších hlasitostech stává, že se cívka začne chovat jako malý reproduktor a začne hrát, což je naprosto nežádoucí. Zároveň nám Roberto vysvětlil, jak je klíčový efektivní výběr součástek či jejich umístění. Například kondenzátor o určitých parametrech v sériovém zapojení k reproduktoru způsobí velkou degradaci signálu, ale při paralelním zapojením „někde jinde“ v obvodu bude svoji práci odvádět slušně a bez jakéhokoli vlivu na zvuk.

Další zajímavostí, jak sám Roberto zmiňuje – Mercedesem v oboru, je umístění plošného obvodu s výhybkami na kus akustické výplně, pro anulování jakékoli rezonance od plošného spoje a dřeva pod ním. Dále také vysvětluje, že poctivé tištěné spoje jsou poctivými tištěnými spoji. Mnozí z ostatních výrobců však klamou tím, že své obvody jednoduše napájí na drátky „do vzduchu“ a zalijí je lepidlem.

Takovou skutečností se však ještě chlubí, jelikož údajně cesty mezi prvky obvodu díky drátkům snesou větší zátěž. To je svým způsobem pravda, ale u velkých reprosoustav s obrovskými výkony, jelikož zde by totiž ani tlustá cesta plošného spoje nemusela stačit a tak je nutné použít drát. U reprosoustav k domácímu použití je však toto pouze cesta jak více ušetřit na výrobě a vývoji, a na výsledné kvalitě se to samozřejmě negativně projeví.

Prodej

Vzhledem k široké nabídce modelů, vysokým vstupním nákladům a nízké výrobní kapacitě se prakticky žádné modely neskladní. Při vytvoření objednávky tedy teprve započne výroba Vašeho konkrétního páru a tak nečekejte dodání do několika dnů. Doba do expedice zařízení se u levnějších modelů pohybuje do týdne od zadání objednávky, u těch dražších poté může být čekání delší.

Veškeré reproduktory se pečlivě balí do kartonových krabic za pomocí speciální pěnové fólie, nic převratného. V historii se samozřejmě již stalo, že dopravce výrobek poničil, avšak na vše je samozřejmě pojištění a v 99% případů dorazí k zákazníkům naprosto bezchybné a nepoškozené kousky.

Xavian může dodat i elegantní stojánek, které můžete napříč celou budovou společnosti potkávat na každém rohu. Jedná se buď o levnější kousky, primárně určené k levnějším sestavám, které jsou prostými stojany, nebo o dražší exempláře, které jsou plněné pískem a ve spodní části jsou zaklíněné velkou dlaždicí, což samozřejmě také přispívá k zážitku z poslechu.

Poslechová místnost

Poslední zastávkou naší exkurze byla samozřejmě poslechová místnost. Co by to bylo za exkurzi do firmy vyrábějící špičkovou audiotechniku, kdybychom ani neměli tu čest si finální modely poslechnout. Poslechová místnost nebyla žádná speciálně navržená místnost plná akustické pěny či jiných prvků, ty se ostatně v zákazníkově obýváku pravděpodobně také nebudou nacházet.

Jednalo se o běžnou místnost, uměle rozdělenou větší poličkou s velkým výběrem kompaktních disků s hudbou, kterou je možné prohnat testovanými kousky. V ní se nacházely dva gauče a hromada zesilovačů a různých přehrávačů. Nechybělo zastoupení snad veškerých aktuálních modelů Xavianu, jejichž zvuk je možné ochutnat.

My, jakožto posluchači audia zpravidla nepřesahujícího cenovou hranici pěti tisíc korun, jsme se rozhodli jít cestou od nejnižšího modelu po ten nejlepší. Začali jsme modelem Xavian Bon Bonus, který je nástupcem velmi populárního nejdostupnějšího modelu Xavianu – Bonbonus. Ten je mimochodem žhavou novinkou a Xavian ho doposud ani nepředstavil, tudíž jsme byli jedni z prvních, kteří si je mohli poslechnout. Cenovku nasadili na 13 990kč pro lakované provedení, pro varianty z dýhy je cenovka o tisícovku dražší.

Nejprve jsme si mysleli, že po takovém množství informací a při znalosti cen těchto produktů, na nás jednoduše působí placebo efekt. Po delším poslechu tomu tak však nebylo. Ohromovala nás maximální čistota zvuku, která byla při poslechu 20-bitové nahrávky koncertu s houslemi a pestrými vokály naprosto ohromující.

Když jsem na moment zavřel oči, i s touto „levnou“ reprosoustavou jsem měl pocit, jako bych se opravdu nacházel v hledišti daného koncertu. A to vše na pouhém dvoupásmovém stereu. Jak Roberto tvrdí, je důležité nepřestat inovovat, ale také se držet zavedené klasiky. Tím má na mysli také stereo, což znamená, že v nabídce Xavianu byste marně hledali jakési Dolby Atmos či komplexní sestavy domácích kin.

Od novinky Bon Bonus jsme se přesunuli k druhému nejdostupnějšímu produktu Xavianu – modelu Perla, jejíž vzhled si zasloužil můj subjektivní potlesk. Líbilo se mi dokonalé zaoblení hran reproduktorů, což údajně také zlepšuje kvalitu zvuku. Zde jsem již dostal žádaný pocit uspokojení mého sluchu, který je schopný Xavian k vám domů dostat za cenu 30 015kč.

Čistý zvuk z Bon Bonusů byl již očekávaný, třešničkou na dortu bylo spíše lepší podání hlubších tónů, které mi u nejlevnějšího modelu chybělo. Lepší alternativou k Perle je i po stránce vzhledu model Ambra, který jsme však již neposlouchali. Jeho cena činí rovných 50 016kč.

Přesunuli jsme se totiž rovnou na model Orfeo, který sám Roberto Barletta označil, údajně bez jakékoli sebechvály, za jedny z nejlépe hrajících dvoupásmových stereo reproduktorů na světě, jejichž cena převyšuje hranici 132 000 korun. S přihlédnutím k nepopsatelnému zážitku který poskytují to není zase tak přehnané. Reproduktory rozvibrovaly celou budovu, zvuk byl naprosto čistý, ale zároveň rázný. Myslím si, že lepší zvukový zážitek v životě mnohokrát více již nezažiji.

Zvláštností cenové politiky Xavianu je vnesení roku výroby do ceny modelu. Například pár reproduktorů Ambra s cenou 50 016kč byl poprvé vyroben v roce 2016. Ceny, které zde udáváme, jsou ale za nejlevnější varianty daných modelů. U některých modelů dává totiž Xavian možnost vybrat si dřevo či barevné provedení, což je ve většině případů za příplatek.

Rozhovor

Jelikož jsme technologický online magazín, tak pokud jste se dočetli až sem, zřejmě je poznat, že nejvíce nás zajímala především technika a způsob výroby. Zajímavý chod Xavianu má však ještě zajímavější příběh a tak jsme si na Roberta připravili i několik otázek o životě a začátcích Xavianu, které nám zodpověděl ve videu níže.

Shrnutí

Tímto se snažíme trochu podílet na osvětě našich čtenářů a ukázat, že výroba kvalitních reprosoustav není nic jednoduchého. Bohužel panuje všeobecný názor, že stačí koupit reproduktor a je naprosto jedno, do čeho a jakým způsobem bude zasazen. Tak to ale není.

Nakonec bychom rádi poděkovali Robertu Barlettovi za jeho vstřícnost a ochotu nám ukázat vše, co nás zajímalo. A Vám doporučujeme pražskou Hostivici navštívit a do sídla Xavianu se podívat, protože pokud nepocítíte jejich zvuk na vlastní uši, neuvěříte.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Jsem studentem informačních technologií a od mala mě baví hardware a sítě. Největší "srdcovkou" jsou pro mě smartphony a široká paleta příslušenství pro ně. Jsem jasný Androiďák, který se však nebrání novým poznatkům a zkušenostem.

Zanechte odpověď